Buszmeni nazwa miejscowa San, Saab, koczowniczo-stepowy, zbieracko-łowiecki
lud Afryki Południowej., zamieszkujący kotlinę Kalahari i pustynię
Namib, liczący obecnie ok. 50 tys. osób.
Według większości uczonych uważni są za przedstawicieli jednej z najstarszych
ras ludzkości (która w epoce neolitu sięgała do Europy, m.in. do
Francji i Szwajcarii) i najstarszą ludność Afryki Południowej. Pierwotnie, wraz z Pigmejami i Hotentotami,zamieszkiwali prawdopodobnie Afrykę Północną i Wschodnią.
Od III tysiąclecia p.n.e., wypierani przez ludność kuszycką, m.in. z południowej
Etiopii, zajęli obszary sawann wschodnioafrykańskich. Następnie, spychani
przez ludy Bantu i Chamitów - przedstawicieli rasy białej, napływali
falami na tereny Afryki Południowej, zasiedlając m.in. obszary dzisiejszej
Namibii, PPA, Botswany. Wraz z Hotentotami uważani za twórców
kultury wiltońskiej, która od przełomu IV i III tysiąclecia p.n.e.
zajmowała tereny od południowej Etiopii na północ, po Kraj Przylądkowy na
południu i Namibię na zachodzie.
Następni przybysze na obszary Afryki Południowej, Hotentoci, poszukując
pastwisk dla swego bydła, rozpoczęli wojnę z Buszmenami i zaczęli
ich stopniowo wypierać na bardziej ubogie i pustynne tereny centralnej i wschodniej
Namibii, centralnej Botswany i północno-zachodniej RPA.
Buszmeni żyjąc w izolacji od innych ludów afrykańskich, do XIX w. pozostawali
na etapie kultury kamienia.
Cechą charakterystyczną Buszmenów jest brunatnożółta skóra, niski
wzrost (kobiety 130 cm, mężczyźni 140 cm), silne otłuszczenie
okolicy pośladkowej oraz fałda (powieki) mongolska.
Zajmują się zbieractwem (kobiety) i łowiectwem (mężczyźni, którzy
niegdyś wyrabiali także ubrania i sandały ze skóry).
Polują za pomocą
łuków (zatruwają truciznami organicznymi groty strzał), kijów i maczug,
budują pułapki. Ogień rozpalają pocierając w dłoniach drewnine wiertła.
Wody gruntowe wysysają za pomocą rurek z trzciny (tzw. studnie buszmeńskie).
Nie mają stałych siedzib, zajmują nisze skalne lub budują prymitywne szałasy,
opuszczane podczas koczowniczych wędrówek. Naczynia na wodę wykonują od
stuleci z jaj strusich, niekiedy bogato je zdobiąc. Podstawą organizacji
społeczności Buszmenów była i pozostaje nadal rodzina monogamiczna lub
poligyniczna. Kilka lub więcej rodzin łączy się w niewielkie grupy,
liczące od 50 do 100 osób, na których czele stoją starsi i doświadczeni
myśliwi. Nie mają stałych stałych wodzów. Specjalną rolę pełnią,
otoczeni dużym poważaniem, czarownicy-znachorzy, którymi moga być zarówno mężczyźni,
jak i kobiety.
Religia Buszmenów związana jest z ich łowieckim trybem życia. Uznają
istnienie nadrzędnej Istoty Dobra, która stworzyła
wszystkich ludzi, dając im w użytkowanie stepy, trawę, bydło i pożywienie,
sprowadając na ziemię deszcze i chroniąc ich przed chorobą i niebezpieczeństwami.
Istocie Dobra podlega Istota Zła, sprawczyni cierpień i wszelkiego
zła, której z kolei podporządkowane są czyniące również zło Gawa -
siły nocy, wiatru i burzy. Ponadto czczą Księżyc, Słońce i gwiazdy.
Kulturę duchową Buszmenów tworzą mity, legendy, tańce, a przede
wszystkim wspaniałe malowidła w grotach i jaskiniach, występujące
na całym obszarze na południe od Zambezi. Przedstawiają one zwierzęta i sceny
polowań, wykonane najczęściej w kolorach czerwonym, żółtym i brunatnym.
Najsłynniejszym naskalnym malowidłem buszmeńskim jest tzw. Raj Buszmenów,
odkryty w górach Pontoku, w okolicach Spitzkoppe w Namibii.